Glimårännan

Indalsälven lämpade sig bättre för flottning än Ljungan pga Ljungans många stora fall. Därför hade virke från Holm, beläget mellan de båda älvarna, redan under 1700-talet fraktats över bergen till Indalsälven där det kunde flottas ner till kusten. 1856 byggdes en hästjärnväg mellan Österström och Glimån som mynnade i Indalsälven nedanför Lidens kyrkby. Sista biten från bergskrönet och till älven byggdes en torränna där virket fick rutscha ner i vattnet. För att kapaciteten skulle öka byggdes 1871 en ångloksjärnväg med ny sträckning och ny ränna. Järnvägen var den första i Medelpad. Rännan var nu 653 m lång med en fallhöjd på 200 m och stockarna släpptes utför en och en. Järnvägen och flottningsrännan lades ned 1921.

Läs mer:
Från Indalsälvens stränder, Nestor Lidin, 1957